Wystawy

sobota, 15 czerwca 2013

RAGANA

Z wystawą fotografii "Alchemia Tańca" łączy się jeszcze jedno wydarzenie - spektakl taneczny "RAGANA".
Zostanie on pokazany 20.06.2013 o godz. 18:00 w Kawiarni "Między Książkami" na III p. Księgarni Traffic Club.
Realizacja: Tribal Fusion Theater i Nadia Mazur
Choreografia: Nadia Mazur, Barbara Ilczuk, Katarzyna Owczarz
Występują:
Nadia Mazur
Barbara Ilczuk
Joanna Białek
Iwona Czapla
Aneta Gienibor
Anna Muszyńska
Katarzyna Owczarz

Ragana, to kobieta wiedząca – wiedźma. Jej święto, według wierzeń dawnych Słowian przypada w dniu przesilenia letniego 21. czerwca.
Otoczona tajemnicą Wiedzy, jest symbolem kobiety dążącej do świadomego rozwoju swojej osobowości; do odnajdywania w sobie pierwotnych instynktów i intuicji, które połączone z rozumem i wiedzą dopełniają jej istotę i dają jej siłę.

Taniec, to jeden z najbardziej magicznych elementów kultury człowieka. Ważny we wszystkich częściach świata. Raz jest rytuałem, raz zabawą, innym razem wyrazem najgłębszych uczuć. Taniec pozwala nam stać się twórcami ulotności, czegoś nieuchwytnego i magicznego. Stąd wystawa nasza ma na celu pokazanie alchemii tańca i kobiecej siły, którą ta alchemia wyzwala.

Alchemia, to tajemniczość i przeobrażanie. Trzy alchemiczne fazy rozwoju – od ciemnej fazy Nigredo, symbolizującej noc, niepokój i mrok jej duszy; poprzez jasną fazę wyciszenia i duchowej niewinności Albedo, będącą zaprzeczeniem mroku i symbolizującą świt, przebudzanie się świadomości; aż po ognistą fazę Rubedo, która symbolizuje wschód słońca i rozwinięcie się pełni możliwości, a także ogień, bez którego nie może obejść się żadna kobieta – to również symbol rozwoju duchowego i intelektualnego.

Każda Kobieta, aby na nowo odszukać w sobie pierwotną Wiedzę, musi przejść wszystkie etapy alchemicznego rozwoju, aby na koniec odnaleźć w sobie Płomień, który jest symbolem domowego ogniska, spokoju, stabilizacji a równocześnie namiętności i szaleństwa, łączy w sobie dwie sprzeczności, dzięki czemu może połączyć elementy mrocznego Nigredo z jasnym Albedo w nierozerwalną całość. Rubedo, jest zatem fazą akceptacji zarówno ciemnej, jak i jasnej strony kobiecej natury, osiągnięcie Wiedzy i odnalezienie w sobie zagubionej pierwotności. To faza zamykająca proces rozwoju, w której symboliczna Kobieta zyskuje umiejętność godzenia w sobie sprzeczności, składających się na jej kobiecą naturę. Uświadamia sobie, że w rzeczywistości wszystkie elementy uzupełniają się nawzajem i, doskonale ze sobą współgrając, towarzyszą jej przez cały czas, na każdym etapie odkrywania Wiedzy.
I dopiero zrozumienie tego faktu sprawia, że Kobieta staje się Raganą, w pełni świadomą swojej wewnętrznej siły.

W pokazie tańca Tribal Fusion Theater i zaproszonej do udziału w projekcie tancerki flamenco Nadii Mazur widz będzie mógł zobaczyć, w jaki sposób ruchem można zinterpretować trzy fazy rozwoju i przejawiającej się w nich kobiecej tajemniczości, delikatności i siły.
Barbara Ilczuk
i Tribal Fusion Theater
Fotografia Pagal Creative 


„Od dziecka pasjonują mnie słowa,  okazało się, że  „taniec, to jedyny język, w którym nie można okłamać samego siebie.”  (Martha Graham)


Dyplomowany i doświadczony instruktor tańca orientalnego, wykształcony w kairskim International Saray of Oriental Culture – szkole „żyjącej legendy” Prof. Dr Hassana Khalila (Egipt, Kair), gdzie zdobyła Dyplom Specialty Teacher for Oriental/ Middle Eastern Dance and Egyptian Folklore.


Brała udział w pokazach dla świata kultury i biznesu w całej Polsce, uczestniczyła w imprezach cyklicznych propagujących wiedzę o tańcu orientalnym (m.in.: World Music – The Last Night of Sheherezad, Festiwal Rewizje), była solistką rewii tańca orientalnego Jasmin Mazloum, występowała w spektaklu „Tajemnice Księżniczki”. W grudniu 2007 brała udział w Spektaklu Orientalnym Teatru Tańca NTF Małgorzaty Matuszewskiej w Teatrze Montownia; a w 2012 zagrała w spektaklu „Syreny” zrealizowanego również przez Teatr Tańca NTF, na podstawie którego nakręcony został następnie film.

Osoby, u których szkoliła się w czasie trwania pracy z tańcem, to mistrzowie w swojej dziedzinie: Hassan Khalil, Mahmoud Reda, Fahrida Fahmy, Aida Nour, Mayodi, Khaled Mahmoud, Mohamed Kazafy, Asmahan, Ehab Atia, Dawlat Ibrahim, Ousama Emam, Wafeek Kamal, Liza Laziza, Mona El Said, Dalila of Cairo, Nesrin, Ashraf Hosny, Gaby Shiba, Zahra, Nawal Benabdallah, Ahmed El Suessy, Olfat Hassan, Magdy El Leisy, Youssef, Nuriyya, Munique Neiht, Orit Maftsir, Beata i Horacio Cifuentes, zespół Belly Dance Superstars (USA): Jillina, Pettite Jamilla, Rachel Brice, Kami Liddle, Moria, Sharon Kihara.
Uczy tańca orientalnego w jego egipskiej odmianie klasycznej,  także z woalem, modern egyptian style, drum solo, w stylach folklorystycznych - saidi, shaabi, taniec nubijski, Melaya Leff i zatokowym Khaleegy. Fascynują ją jednak różne formy wyrazu, dlatego w 2006 roku jako pierwsza instruktorka rozpoczęła prowadzenie w Warszawie zajęć w stylu Tribal - American Tribal Style i Tribal Fusion, które częściowo są oparte na technice orientu.


Tribal Fusion Theater
My po występie pod naszymi zdjęciami:)

  W 2010 roku Barbara Ilczuk zebrała wokół siebie stałą grupę tancerek, z którymi stworzyła Tribal Fusion Theater. Zespół tworzy grupa osób zafascynowanych różnego rodzaju tańcem. Pierwszym projektem zespołu był występ na otwarcie wystawy Ilustracji Komiksowej Krzysztofa Chalika „Nigredo”, zorganizowaną w Księgarni Traffic Club w Warszawie. Potem przyszły następne pomysły, których owocem były różne występy w czasie imprez tanecznych.
Zespół stara się łączyć w swoich występach przeróżne style i techniki taneczne. Inspiracje czerpią z różnych dziedzin życia i sztuki, zarówno tej rodzimej, jak i kultur odległych. Potrafią doskonale uzupełniać się na scenie, pomimo tego, że każda z nich jest inna, co w tym wypadku jest atutem, dodającym kolorytu grupie. Dzięki, czasami niezwykłym, połączeniom różnorakich form tańca, ich występy są interesujące w odbiorze i często zaskakują wykorzystanymi rozwiązaniami.

Nadia Mazur
Zdjęcie Nadii z sesji "Flamenco - schody do doskonałości", wykonane przez Tatianę Pałucką


Utalentowana tancerka flamenco, nieustannie szukająca nowych możliwości, jakie stwarza tancerzowi rozległa i ciągle żywa sztuka flamenco. Układa choreografie, które są niezapomnianym spektaklem dla widza i wyzwaniem dla niej samej. Ma w sobie niewyczerpalne pokłady energii, dzięki którym pasją i zaangażowaniem zaraża swoje uczennice.
Nadia urodziła się i wychowała w Astanie, stolicy Kazachstanu. Do Polski przyjechała, aby studiować muzykologię i, jak się okazało, zacząć uczyć się flamenco. Przez długi czas szukała dla siebie formy tańca, która będzie wymagająca pod względem fizycznym, rytmicznym i która będzie czymś więcej niż zwykłym tańcem - przestrzenią do wypracowania własnego, indywidualnego stylu i zbudowania przekazu.

Naukę tańca zaczęła we Wrocławiu, ale znaczący wpływ dla jej kariery miał przyjazd do Warszawy, gdzie treningi przybrały intensywną formę. Zachęcana przez instruktorki do dalszego rozwoju spróbowała swoich sił w teatrze Małgorzaty Matuszewskiej. Taniec dominował w jej życiu, więc po pięciu latach nauki podjęła decyzję o wyjeździe do Hiszpanii. Pod okiem Małgorzaty Matuszewskiej przygotowywała się do egzaminu w Fundación Cristina Heeren. Na samym początku pobytu wyznaczyła sobie trzy lata na zdobycie profesjonalnych umiejętności, dlatego poza zajęciami w Fundación trenowała Nadia urodziła się i wychowała w Astanie, stolicy Kazachstanu. Do Polski przyjechała, aby studiować muzykologię i, jak się okazało, zacząć uczyć się flamenco. Przez długi czas szukała dla siebie formy tańca, która będzie wymagająca pod względem fizycznym, rytmicznym i która będzie czymś więcej niż zwykłym tańcem - przestrzenią do wypracowania własnego, indywidualnego stylu i zbudowania przekazu.

Po latach wytężonej nauki u takich mistrzów jak Milagros Menjibar, Ursula Lopez, Rafael Campallo, Adela Campallo, Jose Galvan, Javier Baron, Juana Amaya, Ruben El Olmo, Leonor Leal, Carmen Ledesma, ukończyła akademię na poziomie avanzado.
W 2010 roku wróciła do Polski. Prowadzi regularne zajęcia w Warszawie (obecnie w założonej przez siebie Akademii FlamencoArte) oraz warsztaty na terenie całego kraju - w Warszawie, Gdańsku, Krakowie, Olsztynie, Lublinie, Poznaniu. Organizuje również warsztaty za granicą - głównie na Ukrainie i w Kazachstanie.

Ponadto Nadia to doświadczona artystka sceniczna. Występowała między innymi w: Hiszpanii - Sol, T de Triana, Monasterio de la Cartuja (bary flamenco), Polsce - projekt Studia Tańca NTF Noce Flamenco 2008, Syreny i Nocny Pociąg 2012, warszawski festiwal sztuki Re:wizje 2010, festiwal kultury iberyjskiej Fiesta Alegrias Lublin 2011, Festiwal Duende 2012 oraz w Kazachstanie: Festiwal Flamenco w Almaty 2010 i 2011 oraz na zaproszenie Ambasadora Polski we Lwowie 2012. Artystkę można oglądać w warszawskim Teatrze Kamienica, gdzie występuje obok Emiliana Kamińskiego i Kasi Cichopek w spektaklu Testament cnotliwego rozpustnika (2012-2013).

Nadia Mazur jest założycielką AkademiiFlamencoArte i TeatruTańca FlamencoArte. Teatr zainaugurował swą działalność jesienią 2012 roku, występując u boku gwiazd flamenco podczas Festiwalu Duende w Poznaniu. Spektakl El lenguaje de las flores z powodzeniem wystawiany jest na scenach największych miast w Polsce.

4 komentarze:

  1. Jestem pełna podziwu. To jest to przedstawienie, o którym wspominałaś w mailu, czy tak? ^ ^ Ach, jakże żałuję, że nie będzie mi dane obejrzeć. Byłoby cudownie, gdyby ktoś to nagrał i wstawił na you tube :)

    Pozdrawiam cieplutko :) :****

    OdpowiedzUsuń
  2. Moje drogie dziewczyny!
    Zrobię, co w mojej mocy. Mam szczerą nadzieję, że przynajmniej zdjęcia ze spektaklu będą, ale walczymy też dzielnie o kamerę:) Jest zatem szansa na filmik.

    A ja już szykuję się do kolejnego projektu związanego z mitami i kulturą pradawnych Słowian. Ale o tym na razie ciszaaaa....:)

    Dziękuję za odwiedziny i miłe komentarze, to bardzo wspierające słyszeć, że ktoś interesuje się tym, co się robi:)
    Pozdrawiam Was obie bardzo, bardzo ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne słowa o tańcu i zdjęcia tancerki.

    OdpowiedzUsuń